April 19, 2012

“Put the people first’ gaat in eerste instantie over hoe we werken.”

Posted by

Leon

raymon@emakina.nlRaymon is strategy director, het brein achter Emakina.NL én bepaalt wie er wel en niet over de vloer komt. Dat geldt voor de mensen die hij aanneemt, de mensen achter de merken waarvoor we werken en zelfs voor gewone consumenten die langskomen. Het is ook de menselijke maat die aan de basis stond van de term ‘Contentivation’. Voor een ‘digital native agency’ is Emakina.NL dus verbazingwekkend menselijk. “En dat houden we zo” aldus Raymon.

 

Emakina.NL is een full-service digital agency. En hoewel alles draait om ‘online’ proberen we het toch vooral zo menselijk mogelijk te houden. Wie Raymon voor de eerste keer zakelijk ontmoet, zal merken dat de gesprekken regelmatig worden verrijkt met voorbeelden van z’n persoonlijke ervaringen. “Voor mij is het allerbelangrijkste dat je oog houdt voor het feit dat je met mensen aan het werk bent. We proberen consumenten te bereiken en dat zijn mensen zoals jij en ik, die gewoon met heel andere dingen bezig zijn dan ‘consumeren’. Als je dat niet begrijpt, zit je in het verkeerde vak. Tegelijkertijd is het voor mij belangrijk dat ik een persoonlijke band met iemand kan opbouwen. Je gaat namelijk ongetwijfeld hoogtepunten met elkaar vieren en soms moeten we intens strijd leveren om te staan voor ons werk.”

 

Het bureau sloot enkele jaren geleden aan bij de beursgenoteerde Emakina Group.“Dit bureau was er al voordat het Emakina.NL heette. De aansluiting bij de internationale Emakina Group kon alleen een succes worden, als we de ruimte kregen om onszelf te blijven. Dat is goed gelukt, waardoor we nog steeds voor de mooiste merken werken en tegelijkertijd onze eigen expertise aanvullen met die van 350 specialisten uit het netwerk.” Raymon doelt hiermee op de vele merken die zowel in Nederland als België actief zijn en door een internationaal Emakina-team worden ge-serviced. Met name het platform Yunomi en beautymerk Dove zijn hiervan goede voorbeelden. We creëren voor Dove momenteel een actieve Facebook-community die in het eerste kwartaal alle verwachtingen qua aantallen fans overtrof. En dat zijn actieve fans! Bij Yunomi zijn maandelijks honderdduizenden vrouwen actief in zowel Nederland als België. Achter de schermen is dat team volledig internationaal, terwijl de consument het gevoel heeft bij een lokale community te horen.”

 

Die actieve consument is mede te danken aan de Contentivation-strategie die vooraf wordt bepaald. Ons credo is “put the people first”, omdat online communicatie volgens Raymon gaat om mensen: “zij bezoeken je site, actiepagina of sociale kanaal. Als je met die bezoekers in dialoog kunt gaan en wederzijds vertrouwen toont, kun je informatie verzamelen waar je als merk wat mee moet doen. Als dat eenmaal gebeurt worden consumenten veel actiever voor je merk en gaan ze zelfs content aanleveren. Dat is iets anders dan co-creatie, waarbij je vaak toewerkt naar een climax. Wij gaan juist een langdurige dialoog aan die resulteert in een echte band tussen merk en mens.”

 

Raymon haalt ook regelmatig consumenten binnen voor interviews en reviews. “Toen we voor stichting Weet Wat Je Besteedt het platform Edgie.nl ontwikkelden, liepen de jongeren in en uit. Ze waren super kritisch op wat we deden en ik kon hoog en laag springen met strategieën en meningen, uiteindelijk wisten ze wel de finesse aan te brengen die we van tevoren niet zelf konden bedenken.”

 

Wij weten inmiddels wel dat Raymon ook gewoon graag zijn eigen mening verkondigt en dat hij soms vol vuur kan reageren op concepten of technische issues. Dat moet ook kunnen bij Emakina.NL. Vandaar dat wij Raymon gewoon Ray noemen. En we zetten graag de deur wagenwijd open voor iedereen die bij ons op de koffie wil komen. Wanneer kun je?

Comments are closed.