12/03/2012

Hoe leuk vinden consumenten de nieuwe Facebook Timeline?

Author: Leon

Onderzoeken van onder meer Sodahead en CNet laten zien dat consumenten nog niet echt fan zijn van de nieuwe Facebook Timeline. Ze missen vooral hun oude wall. Op zich niet zo vreemd, want veranderingen doen het nooit echt goed bij het gewoontedier ‘mens’. Maar betekent dit dat merken zich dan niet op de Timeline moeten richten? Nee, natuurlijk. In de eerste plaats omdat dat simpelweg niet kan: vanaf 31 maart gaan alle huidige bedrijfspagina’s automatisch over naar de nieuwe Timeline. En daarom kun je als merk maar beter goed voorbereid zijn, dan afwachten en hopen dat je logo’s nog op hun plek staan na de 31e. Dit artikel helpt je bij de switch.

 

Goed nieuws
De Facebook Timeline is meer design-georiënteerd  dan de oude wall. Met de grote coverphoto (‘omslag’ in het NL) kun je de pagina veel meer branded maken, zonder met iFrames te hoeven werken. Bovendien zorgt de chronologische structuur ervoor dat je de rijke (soms prille) geschiedenis van je merk visueel aantrekkelijk kunt weergeven. Vooral voor merken die al een tijdje meegaan is dit een fraaie manier om de merkhistorie onder de aandacht te brengen. The New York Times en Manchester United hebben dat al prachtig gedaan, met Timelines die teruggaan tot de 19e eeuw. Waar natuurlijke personen zich vaak druk maken om hun bruisende geschiedenis en de zichtbaarheid ervan, kunnen merken juist veel meer gebruik maken van de hoogtepunten uit de geschiedenis. Zelfs voor jonge merken is dat een ideale manier om te laten zien welke hoogtepunten ze al hebben beleefd. Of wat te denken van een merk als Lätta, dat onlangs opnieuw werd geïntroduceerd: ruimte voor de yuppen uit de jaren ’80 én de nieuwe ‘lekker licht, lekker luchtig’-campagne.

In vergelijking met de oude ‘wall’ is Timeline eenvoudiger bij te houden door het conversation-team: zelfs de stagiaire kan er prima mee over weg. Bovendien kunnen merken nu eindelijk directe privéberichten beantwoorden. En omdat niet elke status-update even boeiend is, kan worden gekozen om 1 bericht vast te ‘pinnen’. Dit verschijnt dan gedurende 7 dagen bovenaan de Timeline. Door een bericht te markeren als ‘hoogtepunt’ (klik op het sterretje in de Timeline) verschijnt het over de hele breedte en zien bezoekers het dus direct als een belangrijker bericht dan de overige updates.

Om strategisch nog beter gebruik te kunnen maken van je bedrijfspagina, is ook het Activiteiten Logboek flink opgefrist. Zo zijn de nieuwe ‘vind ik leuk’s direct te zien en staan de belangrijkste statistieken in een helder grafiekje. De admin-pagina verschijnt boven de eigenlijk pagina, dus met enkel een beetje scrollen, zit je direct op je pagina. Dat is toch net iets makkelijker dan heen en weer klikken.

Geen ‘vind ik leuk’-tab

De grootste klacht tot dusverre is het afschaffen van de tabs, die er voorheen voor zorgden dat bezoekers eerst een oproep kregen te zien om de pagina te ‘liken’ en vervolgens pas door gingen naar het prikbord. Het was misschien wel de meest populaire toepassing van de Facebook-fanpages, die miljoenen mensen lieten klikken om mee te kunnen doen aan een actie. Toch wordt deze toepassing flink overschat. Gemiddeld wordt slechts 10% van het paginabezoek gegenereerd door de standaard welkomsttabs. De rest komt op de pagina door directe links en advertenties em die spelen, hoe niet-verrassend, nog steeds een grote rol bij Timeline.

Hoewel er mensen en bedrijven zijn die er anders over denken, is Facebook in de eerste plaats ontworpen voor individuen en niet als marketingtool. Voor sommige marketeers is dat een lastige uitdaging, die in strijd is met hun merkfilosofie. Desondanks hebben merken ook een persoonlijk verhaal en dankzij de nieuwe Timeline-interface worden merken gedwongen om nog beter na te denken over het verhaal van hun merk om een persoonlijke band op te bouwen met consumenten. Dove weet bijvoorbeeld duizenden vrouwen dagelijks te inspireren met prikkelende vragen, leuke quotes en andere updates, die niet direct sales-driven zijn.

Viraal Facebooken

Je zou kunnen zeggen dat de oude ‘wall’ vooral het ‘aantal-likes’-denken stimuleerde. De nieuwe Timeline is meer een vertrekpunt voor conversaties tussen individuen, in plaats van een eindstation te zijn voor mensen die op ‘like’ hebben geklikt. Marketeers en conversation managers worden geprikkeld om nog meer na te denken in gespreksonderwerpen: welke content wil de consument zien in z’n eigen timeline en welke content gaat ‘ie actief delen? En vooral ook: welke content verleidt voldoende om nog eens naar de bedrijfspagina te kijken?

Facebook begint hiermee nog meer te lijken op de fysieke winkelstraat waar willekeurige passanten altijd een kijkje kunnen nemen in de bedrijfsetalage, maar zelf bepalen of ze wel of niet klant worden. Timeline is natuurlijk niet perfect, want net als bij een echte etalage moet je zelf veel doen om die er zo goed mogelijk uit te laten zien. Maar als je het slim aanpakt, kun je een succesvolle pagina maken. Facebook is groot genoeg om sociaal netwerken net zo wispelturig te laten zijn als het weer, als ze daar zin in hebben. De truc is dat je kijkt en aanpast waar nodig, zodat het niet begint te regenen als je net de ramen van je etalage hebt gezeemd.

Het ‘social-team’ van Emakina is enthousiast over de nieuwe Timeline en ziet volop mogelijkheden voor bedrijven. Ze helpen je graag met al je vragen over Facebook en de nieuwe Timeline. Schroom dus niet om ze te bellen op +31 10 217 15 00  of mailen naar info@emakina.nl

gallery image